Lekcja odbyła się dnia 22.04.2002r.w Sosnowcu w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 7
Temat: ,,Biograficzne” i literackie wędrówki Juliusza Słowackiego Cele: • Poznanie biografii J.Słowackiego • Przybliżenie twórczości wieszcza narodowego • Zrozumienie złożoności romantycznego bohatera na przykładzie,, Kordiana” • Kształtowanie umiejętności wykorzystania Internetu do celów edukacyjnych; selekcja i weryfikacja danych z Internetu • Wychowanie w duchu poszanowania dla dziedzictwa romantycznego • Kształcenie sprawnego i komunikatywnego języka do wystąpień publicznych • Zacieśnianie więzi klasowych przez współprace w małych grupach • Kształtowanie umiejętności podziału obowiązków wynikających z powierzonych zadań i zaprezentowanie osiągnięć własnych i grupy Metody: • Metoda projektu oraz metoda dramy połączona z wizualizacją zadań Środki dydaktyczne: • Rzutnik • Mapy • Ilustracje • Plakaty Przebieg lekcji: 1. Wstęp:Uczniowie na miesiąc wcześniej zostali podzieleni na cztery 7-8 osobowe zespoły. Każdy zespół miał przydzielone odrębne zadania. 2. Prezentacje grup: Grupa I Biografowie-badali ślady wędrówek Słowackiego. Przygotowali scenkę prezentującą życie wieszcza. Grupa II Tropiciele-wzorując się na programach talk show, przedstawili w formie programu TV audycję pt.,, Śladami polskich poetów”. Uczestnicy programu zajęli się analizą podróży Kordiana po Europie, wymieniali poglądy, dyskutowali o przeżyciach romantycznego bohatera. Grupa III Spiskowcy-kroczyli śladami tajemnych, wewnętrznych wędrówek Kordiana, jego emocjonalnych przemian i dramatycznych wyborów jako spiskowca. Podkreśleniem ich pracy była prezentacja fragmentu dramatu. Grupa ta uzyskała największą liczbę głosów wśród gości. Grupa IV Interpretatorzy-zajęli się weryfikowaniem danych, dokonywaniem zestawień materiałów zebranych przez grupy, analizą porównawczą Kordiana i Konrada i podsumowaniem lekcji. 3. Zakończenie: W celu podkreślenia znaczenia poety i wniosku uczniów, że,, J.Słowacki jest poetą europejskim” uczniowie przygotowali fragmenty biografii poety w języku polskim, niemieckim i angielskim, a także odegrali scenkę w języku rosyjskim. Lekcję zakończono ewaluacją-zebraniem uwag w formie ankiety na temat grup. |